aHR0cDovL3Byb3N0aXIubXVzZXVtL3N0YXRpYy9pbWFnZXMvX3B1YmxpY2F0aW9ucy9sb2dvX211c2V1bS5wbmc
 
 
2-3 листопада  2018 року о 10:00 запрошуємо до Музею історії міста Кам’янське (м. Кам’янське, проспектСвободи, 39,) на міждисциплінарний круглий стіл “Радянське минуле в музеї. Переосмислення”, який відбудеться в рамках проекту “Культ чи Культура: Школа музейних компетенцій”, що реалізовується у співпраці з Goethe-Institut в Україні, ГО  «Український центр розвитку музейної справи», Українським  інститутом національної пам’яті та за дружньої підтримки Федерального міністерства закордонних справ Німеччини.
Під час круглого столу відбудуться три панельних  дискусії, на яких будуть розглянуті виклики, які стоять перед музейними закладами в переосмисленні й представлені радянського періоду. Особлива увагу буде приділена  критичному  переосмисленні колекції подарунків Леоніду Брежнєву, що зберігаються в фондах Музею історії міста Кам’янське.
Спікери – Віктор Брехуненко, Орест Голубець, Кирило Галушко, Софія Дяк, Василь Павлов, Дмитро Іванов, Ігор Пошивайло, Ігор Кулик, Зоряна Білик, Юлія Шиленко, Оксана Баршинова.
Модератори – Юрій Митрофаненко, Наталія Іванченко.
ПРОГРАМА
2 листопада
Екскурсії по місту Кам’янське та по експозиції Музею історії міста Кам’янське
 
3 листопада
Відкриті фонди. Колекція подарунків Л. І. БрежнєвуКруглий стіл «Радянське минуле в музеї. Переосмислення» в форматі трьох панельних дискусій:
Панель 1. Історична пам'ять періоду «застою»: моделі та їх переосмислення.
Панель 2. Радянське мистецтво: від фондосховищ до  презентацій.
Панель 3. Радянська   спадщина: шляхи інтерпретації в музеї
Довідка про спікерів
- Оксана Баршинова – завідувач відділу мистецтва Національного художнього музею України  
- Зоряна Білик – історик, релігієзнавець, заступник директора Львівського музею історії релігії.
- Віктор Брехуненко – доктор історичних наук, професор, завідувач відділу актової археографії Інституту української археографії та джерелознавства ім. М. С. Грушевського.
- Кирило Галушко – кандидат історичних наук, доцент Педагогічного університету імені Михайла Драгоманова, український  соціолог, публіцист, блогер, літератор.
- Орест Голубець – доктор мистецтавознаства, член-кореспондент Національної академії мистецтв України, професор Академії мистецтв України. Організатор та співорганізатор міжнар. акцій «Джерела свободи» (м. Вроцлав, Польща, 1997), «Мистецтво на зламі тисячоліть» (Львів, 1998), «Пункт перетину» (Штуттґарт– Лодзь–Львів, 2000–01). 
- Cофія Дяк – доктор філософії, директор «Центру міської історії Південно-Східної Європи».
- Дмитро Іванов – художник-дизайнер.
- Василь Павлов – історик, провідний спеціаліст відділу військово-патріотичного виховання Управління інформаційно-пропагандистського забезпечення Головного управління морально-психологічного забезпечення Збройних Сил України, радник Глави Адміністрації Президента України, іїголова ГО «Центр мілітарної історії» 
- Ігор Пошивайло – етнолог, музеєзнавець, кандидат історичних наук, заслужений діяч мистецтв України, генеральний директор Національного меморіального комплексу Героїв Небесної Сотні – Музею Революції Гідності.
- Юлія Шиленко – історик, головний хранитель фондів Національного музею Тараса Шевченка.
- Ігор Кулик – український громадський діяч, архівіст. Начальник Управління інституційного забезпечення політики національної пам’яті Українського інституту Національної пам’яті.
Модератори:
- Юрій Митрофаненко – кандидат історичних наук.
- Наталія Іванченко – кандидат філологічних наук
Додаткова програма: Лекторій «Музей та час»
2 листопада, о 13.00
Віктор Брехуненко. Висвітлення  історії російсько-українських воєн в загальноосвітніх школах.
Орест Голубець. Українське мистецтво ХХ століття: проблеми і парадокси.
3 листопада, поч. о 10.00
Василь Павлов, Дмитро Іванов. Декомунізація, дерадянізація, деімперіалізація музейних експозицій: проблемні питання (на прикладі військово-історичних музеїв України).
До участі запрошуються співробітники музейних установ, в фондах яких зберігаються колекції радянського періоду.
ДОВІДКОВА ІНФОРМАЦІЯ:  
www. Museum.kamiancke.com.ua
тел.  05692-55-42-50(097) 227-74-05,
пожежник
 
Темою жовтневого засідання краєзнавчого клубу була історія створення пожежної команди на Дніпровському металургійному заводі.Олександр Слоневський на підставі документів розповів про її дореволюційну складову.
 
Ідея створення при заводі пожежної команди виникла у тодішнього директора Ігнатія Ясюковича в 1890-му році  відразу після пожежі в будинку, де він сам і проживав. Тоді пожежу силами службовців заводу, які жили поруч, вдалося погасити. Багато з них у вільний час займалися пожежогасінням на добровільних засадах - тоді це була поширена практика. Подібну пожежну команду було вирішено створити і при заводі з власне самих робітників. Тобто пожежний трудився в цеху, а по тривозі прямував в частину на території заводу, де переодягався і відправлявся на гасіння, або знаходився на чергуванні.
Всього пожежних було 60 чоловік, які служили в чотирьох взводах. Командували ними чотири брандмейстера і брандмайор. Обоз, так тоді називали матеріальну частину, складався з одного парового насоса - на залізничній платформі, трьох великих ручних насосів, одного малого насоса, чотири бочки для води, одна віз, кілька мотузкових драбин. Крім того, пожежники мали 70 мундирів з парусинової тканини, і таку ж кількість із сукна. Зарплату заводські вогнеборці не отримували.
До революції пожежні заводу взяли участь в гасінні 35 пожеж на території підприємства, найсерйознішим з яких стала пожежа в залізопрокатному цеху, в результаті якого останній повністю згорів. Крім заводу, гасили добровольці пожежі і в селі Кам'янському - з дозволу директора, звичайно. Також вони брали участь в гасінні старої будівлі літнього яхт-клубу.
До речі, на той час заводські пожежники були непогано екіпіровані. Всі новинки пожежної справи закуповувалися, дещо виготовлялося на самому заводі. Не останню чергу в оснащенні команди приймала участь і почесний голова - двоюрідна сестра Миколи II велика княгиня Марія Павлівна. Так, вже в 1909 році наші вогнеборці випробували новинку - перші пінні вогнегасники, яких потім і було закуплено 47 штук. А в 1910 році на заводі була встановлена нечувана на ті часи новинка - електрична протипожежна сигналізація.
До речі, в Кам'янському була своя пожежна частина, але працювала вона окремо.
На жаль, після революції 25 заводчан-пожежних було репресовано, 21 з них розстріляли. Так що загальна фотографія, яку представив Олександр Слоневський, стала, за його словами, своєрідним надгробним зображенням.
 
С. Могила.

DruzhkoM

У Кам'янському живе талановита письменниця Марія Дружко. Вона присвячує своє життя літературі та розвитку мистецтва, будучи музою творчого проекту «VivArt».

Дитинство та юність

 

Марія Дружко народилася 1 березня 1983 р. у м. Дніпродзержинську Дніпропетровської області (тепер Кам’янське), і з самого дитинства у неї проявився поетичний талант. 

Пише з п’яти років. Вважає – в кожній людині від народження є іскра Божа. І вона мусить якось проявитися. Якщо тобі дано писати – пиши, якщо малювати – малюй. Не наступай на горло власній пісні. Не даси розвиватися таланту, вважає Марія, за це матимеш Божу кару. Скільки себе пам’ятає, пише. Це стало невід’ємною часткою її життя. Їй годі уявити, як це можна не писати? З 14 років бере участь у різних конкурсах.

«Я почала писати вірші до того, як навчилася писати, тому перші мої вірші записувала мама в зошит, яка зараз зберігається в сімейному архіві», – розповідає Марія.

Перехворівши в дитинстві, в п’ять років Марія втратила зір. Але не занепала духом (весела думка – половина здоров’я). Завдяки матері, педагогу за фахом, захопилася літературою.

Як вона навчалася? Батьки прийняли рішення, що дівчинка проходитиме курс середньої школи вдома. До неї приходили вчителі місцевої загальноосвітньої школи. А до всього ж мама, тітка, хрещена мати – всі вчителі. Завдяки цьому дівчинка могла отримати освіту і потім їй за успіхи в навчанні вручили золоту медаль. Відтак за співбесідою вступила на факультет української філології та мистецтвознавства Дніпропетровського національного університету ім. Олеся Гончара. Навчалася на заочному відділенні і закінчила університет у 2005 році.

 

Перша книга

 

 Перша книга Марії Дружко «Журливі журавлі» вийшла в 1999 році. Як розповіла поетеса, цю книгу їй подарував її наставник в літературі член Національної спілки письменників України Микола Миколаєнко. «З Миколою Антоновичем я познайомилася під час літературно-мистецького конкурсу «Собори наших душ», де він був членом журі, – розповіла Марія. – Тоді я не зайняла ніяких місць в конкурсі, й мені порадили з ним проконсультуватися з приводу моєї творчості. Близько двох років ми з ним спілкувалися в листуванні, я відправляла йому поштою свої вірші, які він редагував і повертав мені назад. У 1999-му році мені виповнилося 16 років і до дня мого народження Микола Антонович разом зі своїм колегою по перу Григорієм Бідняком подарували мені книгу, де були зібрані всі тексти, які я відправляла йому. Саме він привів мене в професійну літературу».

 

DruzhkoMariya

 

 

Творчість

Вступ до Національної Спілки письменників України, який відбувся у квітні 2003 року, письменниця сприймає, як нову сходинку на творчому шляху, сходинку але не фініш. «Сьогодні, коли за душею маю три поетичні збірки, я почала відчувати смак і до прози, – зізнається дівчина. – У житті є таке, що важко передати поетичним словом. До того ж, у прозі також є своя ритміка, мелодія. Щодо поезії, то й тут безмежний простір для пошуку, для створення нового у поєднанні з древнім». Серед новинок, представлених у доробку Марії Дружко, є розробка жанрів симфонії та сюїти у віршах. Як відомо, сюїта і симфонія – давні музичні жанри. Однак трансформація їх у словесне мистецтво – явище не таке вже й розповсюджене. Крім того, приклад Марійчиних літературних авторитетів (Ліни Костенко, Миколи Вінграновського, Василя Стуса, Марини Цвєтаєвої) надихає її на нові творчі ідеї. «Вважаю, що для людини мистецтва найважливішим є рух вперед, – каже письменниця. – Про це, гадаю, недвозначно сказав ще Гете у своєму „Фаусті“. Якщо митець захоче зупинити мить, аби насолодитися досягнутим, неминуче настане його творчий крах».

Про тематичну своєрідність своєї поезії Марія Дружко розповідає: «Одним з головних завдань літератури я вважаю виховання свідомого громадянина своєї держави та людини гуманної, миролюбної. Тому-то пробую свої сили у громадський ліриці («Жорстокий рай», «Україні», «Триптих» тощо), тематика якої виступ проти відмови від Батьківщини, корупції та розпалювання воєн. Крім того, приділяю увагу філософському спрямуванню творів – звідси і наявність поезій-медитацій, спрямованих на переосмислення власного існування та життя оточуючих у контексті вічності, Всесвіту, де важко визначити грань між "Я" автора та ліричного героя («Божевільна», «Поет і свічка», «Сіва», «Казка», «Зерна», «Вогонь і сонях» тощо). Пошуки гармонії з природою спричинилися до написання творів у ключі пейзажної лірики, серед яких найяскравішим є «Симфонія в переспівах весни», а також «Світанкова проща», «Псалми світанню», «Диво», «Жмуток сонця шафранного». Головна тема цих творів – взаємозв’язок природи та внутрішнього світу людини. Дотримання традицій римування не перешкоджає мені урізноманітнювати поетичну форму творів. Тож, крім звичного катрена, послуговуюся сонетом, октавою, тріолетом («Цвітаєвські тріолети») та інше».

Важливими особливостями своєї творчості на даному етапі вважає психологізм та глибоке поєднання слова і ритму – музики та поезії. Як результат – поява жанрів віршованої сюїти, симфонії у віршах.

Марія пише про своє життя так:

Коли сонних садів мандоліну 
Юний Березень ніжно ладнав, 
Принесла мене зграя шпачина 
У відлуннях святошних октав. 

І хоч хуга світи заступила, 
Крізь морозяні пальці її 
Брунькувалась усе ж моя сила, 
Проростали надії мої. 

Споришевих стежок не шукаю, 
Тільки ту, що від Бога дана, 
Кропивою, гірким молочаєм
Поросла нехай густо вона… 

Хай глуха озивається злива, 
Серце гра на мажорах струні, 
Бо життя — нерозгадане диво, 
Бо мотиви шпачині в мені.

Авторка книг “Журливі журавлі” (2000), “Сонячна соната” (2001), “Камертони душі” (2003), “Казочка про рукавички” (2005), “Клепсидра” (2006), «Стрітення» (2012). Пише віршовані та прозові твори для дорослих і дітей. Співавтор літературно-мистецьких збірників “Собори наших душ” (1998–2001), “Неопалима купина” (2004), “Ятрань” (2005), “Весняний цвіт” (2003), “Віварт”, “Січеславці  про Багряного” (2006). Має публікації в альманахах, журналах та газетах “Саксагань”, “Київська русь”, «Дніпро», “Січеслав”, “Бористен”, “Свічадо”, «Гранослов’є», «Свобода», «Степова Еллада» та інших. 

У 2008 році Марія Дружко отримала міжнародну українсько-німецьку премію ім. Олеся Гончара за роман «Шейла». Потім була премія Валеріана Підмогильного (2012).

Марія Дружко переможниця багатьох молодіжних обласних і всеукраїнських літературних конкурсів, у тому числі україно-американського мистецького конкурсу ім. Марусі та Івана Гнибів (2009), премії  в галузі культури, мистецтва та літератури (2014),   переможниця патріотичного літературного конкурсу Дніпропетровщини (2016) та інших. Нагороджена грантом губернатора Дніпропетровської області за громадську діяльність і активну життєву позицію (2004–2005, 2008, 2011).  

У творчому доробку Марії Дружко публікації в багатьох журналах і альманахах і шість персональних книг, одна з яких «Казочка про рукавички», написана для дітей. У 2016 році вірші нашої землячки увійшли до антології сучасної новелістики і поезії України.

У 2017 році Марія закінчила роботу над другим романом «Полювання на тура». «Ця книга виявилася абсолютним експериментом, оскільки написана в новому для мене жанрі вуличного роману, – зізнається авторка. – Крім того, в тексті переплітаються три часові простори: від давнини до наших днів, де поруч із звичайними людьми живуть міфічні герої: мавки, повітрулі, чугайстери, перелесники і таке інше. Події роману відбуваються в чорнобильських лісах». На запитання про що ж її нова книга? Марія загадково відповіла: «Мій роман про те, як просто зруйнувати світ, в якому ми живемо, але його так само легко може врятувати звичайна людина, якій одного разу відкривається чарівництво повернення величних диких турів в рідні чорнобильські ліси».

Марія Дружко закінчила музичну школу, удово грає на роялі, сама пише музику, має справжнє творче обдарування.

 

Муза «VivArt»

 

VIVART

 

Клуб «VivArt» народився з потреби часу. Обдарованими школярами, підлітками займаються чимало. Але коли ти вибуваєш зі школи, ти випадаєш з творчого життя. У 2005 році, коли Марія закінчила університет, їй запропонували в міській бібліотеці Кам’янського очолити Школу поезії. Правда, вирішили, що школа поезії — визначення не зовсім точне, навчити писати неможливо. Але якщо у когось дар, ти допомагаєш людині випростатися. До творчого гурту прийшли і молоді письменники та художники. Вирішили, що це буде клуб за інтересами, клуб творчої молоді. Разом придумали назву «VivArt». У серпні цього року клубу виповнюється 13 років. Якщо підрахувати всіх творчих людей, які пройшли через її клуб, це буде близько 100 осіб. Керувати творчими людьми нереально, тому вона муза молодіжного культурного проекту “VivArt”, літературний редактор однойменного літературно-мистецького альманаху. 

Дружко активно підтримує популяризацію мистецтва серед молоді. Спільно з клубом «VivArt»  Марія організувала онлайн проект «АртВиклик». Ідея полягає в тому, щоб об’єднати в соцмережах творчих людей, незалежно від напрямку мистецтва, віросповідання та мови, якою розмовляють. Творчі люди передають по ланцюжку відео дзвінок в якому демонструють свій талант, називаючи ім’я того, хто повинен з’явиться в наступному відео. А головна ідея проекту полягає в слогані «Мистецтво єднає світ».

 

Побачити світло сонця, чаруючу красу землі

 

Дніпроський поет Григорій Бідняк розповідав: «Вірші Марії Дружко з’явилися з безмежжя ночі. І це тому, що поетеса з п’яти років не бачить світу: ні неба, ні зірок, ні розквітлої яблуньки. Проте внутрішнім зором бачить все, що діється навколо. З дитинства пише вірші. Своєю поезією і саме через поезію Марійка прагне вирватись з безмежжя ночі, побачити світло сонця, чаруючу красу землі».

Побажаємо молодій зірці на ім’я Марія Дружко, що світить на небосхилі вітчизняної літератури, свіжих творчих ідей, енергії і натхнення для їх здійснення.

 

Автор Тетяна Дороніна

Джерело https://www.dnipro.libr.dp.ua/Mariya_Drujko

 DSC0117арх
 
В читальному залі Кам'янської бібліотеки ім. Т.Шевченка 11 жовтня відбулося чергове засідання історико-краєзнавчого клубу "Дніпродзержинськ-Кам'янське".
 
З доповіддю "Військова археологія. Особистий досвід" виступив Віктор Ольгашко.  Колишній член обласної пошукової групи "Пошук Дніпро" розповів про те, чим займаються археологи-пошуковики. "До цієї доповіді мене підштовхнуло повідомлення Олександра Багдасарова про можливе перепоховання останків солдата, могила якого знаходиться поруч із залізничним полотном біля автовокзалу. Після цього почалися дискусії, чи потрібно проводити перепоховання вже похованих бійців, як це буде, скільки вкрадуть грошей з бюджету на цю акцію і т.п., - каже В.Ольгашко. - Ця ідея виникла не сьогодні і не вчора, а в 2011 році. Бюрократичні перешкоди тут великі. Після того як міська влада вирішила все-таки зробити перепоховання, почалося публічне обговорення. Крім цієї могили є ще поховання на території санепідемстанції і у дворі будинку № 55 на вулиці Дмитра Яворницького (колишня КІМу), де знаходяться останки батька і рідного брата Героя Радянського Союзу, Почесного громадянина нашого міста Олександра Даниловича Калини. Це тільки здається, що пішли, вирили і перепоховали. Насправді треба дотримати безліч процедур. Тому і тягнуться так довго такі процеси".
 
В розповіді як працюють пошуковики, Віктор Ольгашко навів приклади з власного досвіду розкопок в Криничанському районі, а також біля станції Воскобійня. Краєзнавці дізналися, що всі роботи проводяться тільки з офіційного дозволу влади тієї території, де ведуться розкопки. Віктор застеріг, що під час роботи в землі є загроза наштовхнутися на вибухонебезпечні предмети. Тому в пошуковій групі завжди з ними працювали фахівці з таких речей. Цікаво було дізнатися, що підрахунок знайдених останків ведеться не за кількістю черепів, а за кількістю нижніх щелеп.
 
Розповідь Віктор Ольгашко ілюстрував власними фотографіями, які він багато робив на розкопках. Це теж один з потрібних атрибутів всіх офіційних пошукових систем. Також він розповів, чим вони відрізняються від так званих "чорних" археологів.
istoriya kamenskogo
 
 
У Музеї історії міста відкрилася виставка "Історія Кам`янського в особах", присвячена відомим кам'янчанам XVIII - ХХ ст. і початку ХХI ст., які своєю діяльністю в сферах виробництва, військової справи, освіти і науки, охорони здоров'я, музейної справи, літератури і мистецтва, церковного відродження, самоврядування та держави внесли вагомий вклад в розвиток міста і прославили його в Україні і за її межами.
 
На виставці представлені дані про 26 кам'янчани, які вже ввійшли в історію. Фотографії та документи, особисті речі і предмети побуту, літературні та наукові доробки, твори мистецтва, що розкривають їх життя і діяльності. Серед них - організатор колонізації нашого краю запорізькими козаками кошовий отаман Петро Калнишевський, директор-розпорядник Дніпровського заводу І. Ясюкович, директор металургійного заводу, розстріляний як "ворог народу" І. Манаєнков, керівник реконструкції заводу в роки першої п'ятирічки, котрий став академіком І. Бардін . Представлені матеріали керівників підприємств радянського періоду, дослідників і винахідників Г. Орєшкіна, В. Святухіна, М. Аношкіна, лікарів П. Колесника і О. Кублицького. Висвітлено внесок в розвиток освіти і науки педагогів А. Мороз, Й. Штокала, В. Логінова, А. Огурцова, Л. Білоусова. Представлені твори письменників і поетів О. Коваленко, Ф. Ісаєва, В. Сіренко, ескіз О.Сокола, картини В. Овчинникова і В. Жугана.
 
Документи висвітлюють трагічні долі першого директора музею І. Гаврилова, одного з перших Героїв Радянського Союзу періоду Великої Вітчизняної війни І. Шепетова. Про церковне відродження в місті розповідають матеріали настоятеля православного Свято-Миколаївського собору О. Свидуновича. Представлені також фото та документи державних і громадських діячів, зокрема, М. Ктитарева і О. Ясенчука.
 
Джерело http://kstati.dp.ua