пожежник
 
Темою жовтневого засідання краєзнавчого клубу була історія створення пожежної команди на Дніпровському металургійному заводі.Олександр Слоневський на підставі документів розповів про її дореволюційну складову.
 
Ідея створення при заводі пожежної команди виникла у тодішнього директора Ігнатія Ясюковича в 1890-му році  відразу після пожежі в будинку, де він сам і проживав. Тоді пожежу силами службовців заводу, які жили поруч, вдалося погасити. Багато з них у вільний час займалися пожежогасінням на добровільних засадах - тоді це була поширена практика. Подібну пожежну команду було вирішено створити і при заводі з власне самих робітників. Тобто пожежний трудився в цеху, а по тривозі прямував в частину на території заводу, де переодягався і відправлявся на гасіння, або знаходився на чергуванні.
Всього пожежних було 60 чоловік, які служили в чотирьох взводах. Командували ними чотири брандмейстера і брандмайор. Обоз, так тоді називали матеріальну частину, складався з одного парового насоса - на залізничній платформі, трьох великих ручних насосів, одного малого насоса, чотири бочки для води, одна віз, кілька мотузкових драбин. Крім того, пожежники мали 70 мундирів з парусинової тканини, і таку ж кількість із сукна. Зарплату заводські вогнеборці не отримували.
До революції пожежні заводу взяли участь в гасінні 35 пожеж на території підприємства, найсерйознішим з яких стала пожежа в залізопрокатному цеху, в результаті якого останній повністю згорів. Крім заводу, гасили добровольці пожежі і в селі Кам'янському - з дозволу директора, звичайно. Також вони брали участь в гасінні старої будівлі літнього яхт-клубу.
До речі, на той час заводські пожежники були непогано екіпіровані. Всі новинки пожежної справи закуповувалися, дещо виготовлялося на самому заводі. Не останню чергу в оснащенні команди приймала участь і почесний голова - двоюрідна сестра Миколи II велика княгиня Марія Павлівна. Так, вже в 1909 році наші вогнеборці випробували новинку - перші пінні вогнегасники, яких потім і було закуплено 47 штук. А в 1910 році на заводі була встановлена нечувана на ті часи новинка - електрична протипожежна сигналізація.
До речі, в Кам'янському була своя пожежна частина, але працювала вона окремо.
На жаль, після революції 25 заводчан-пожежних було репресовано, 21 з них розстріляли. Так що загальна фотографія, яку представив Олександр Слоневський, стала, за його словами, своєрідним надгробним зображенням.
 
С. Могила.

DruzhkoM

У Кам'янському живе талановита письменниця Марія Дружко. Вона присвячує своє життя літературі та розвитку мистецтва, будучи музою творчого проекту «VivArt».

Дитинство та юність

 

Марія Дружко народилася 1 березня 1983 р. у м. Дніпродзержинську Дніпропетровської області (тепер Кам’янське), і з самого дитинства у неї проявився поетичний талант. 

Пише з п’яти років. Вважає – в кожній людині від народження є іскра Божа. І вона мусить якось проявитися. Якщо тобі дано писати – пиши, якщо малювати – малюй. Не наступай на горло власній пісні. Не даси розвиватися таланту, вважає Марія, за це матимеш Божу кару. Скільки себе пам’ятає, пише. Це стало невід’ємною часткою її життя. Їй годі уявити, як це можна не писати? З 14 років бере участь у різних конкурсах.

«Я почала писати вірші до того, як навчилася писати, тому перші мої вірші записувала мама в зошит, яка зараз зберігається в сімейному архіві», – розповідає Марія.

Перехворівши в дитинстві, в п’ять років Марія втратила зір. Але не занепала духом (весела думка – половина здоров’я). Завдяки матері, педагогу за фахом, захопилася літературою.

Як вона навчалася? Батьки прийняли рішення, що дівчинка проходитиме курс середньої школи вдома. До неї приходили вчителі місцевої загальноосвітньої школи. А до всього ж мама, тітка, хрещена мати – всі вчителі. Завдяки цьому дівчинка могла отримати освіту і потім їй за успіхи в навчанні вручили золоту медаль. Відтак за співбесідою вступила на факультет української філології та мистецтвознавства Дніпропетровського національного університету ім. Олеся Гончара. Навчалася на заочному відділенні і закінчила університет у 2005 році.

 

Перша книга

 

 Перша книга Марії Дружко «Журливі журавлі» вийшла в 1999 році. Як розповіла поетеса, цю книгу їй подарував її наставник в літературі член Національної спілки письменників України Микола Миколаєнко. «З Миколою Антоновичем я познайомилася під час літературно-мистецького конкурсу «Собори наших душ», де він був членом журі, – розповіла Марія. – Тоді я не зайняла ніяких місць в конкурсі, й мені порадили з ним проконсультуватися з приводу моєї творчості. Близько двох років ми з ним спілкувалися в листуванні, я відправляла йому поштою свої вірші, які він редагував і повертав мені назад. У 1999-му році мені виповнилося 16 років і до дня мого народження Микола Антонович разом зі своїм колегою по перу Григорієм Бідняком подарували мені книгу, де були зібрані всі тексти, які я відправляла йому. Саме він привів мене в професійну літературу».

 

DruzhkoMariya

 

 

Творчість

Вступ до Національної Спілки письменників України, який відбувся у квітні 2003 року, письменниця сприймає, як нову сходинку на творчому шляху, сходинку але не фініш. «Сьогодні, коли за душею маю три поетичні збірки, я почала відчувати смак і до прози, – зізнається дівчина. – У житті є таке, що важко передати поетичним словом. До того ж, у прозі також є своя ритміка, мелодія. Щодо поезії, то й тут безмежний простір для пошуку, для створення нового у поєднанні з древнім». Серед новинок, представлених у доробку Марії Дружко, є розробка жанрів симфонії та сюїти у віршах. Як відомо, сюїта і симфонія – давні музичні жанри. Однак трансформація їх у словесне мистецтво – явище не таке вже й розповсюджене. Крім того, приклад Марійчиних літературних авторитетів (Ліни Костенко, Миколи Вінграновського, Василя Стуса, Марини Цвєтаєвої) надихає її на нові творчі ідеї. «Вважаю, що для людини мистецтва найважливішим є рух вперед, – каже письменниця. – Про це, гадаю, недвозначно сказав ще Гете у своєму „Фаусті“. Якщо митець захоче зупинити мить, аби насолодитися досягнутим, неминуче настане його творчий крах».

Про тематичну своєрідність своєї поезії Марія Дружко розповідає: «Одним з головних завдань літератури я вважаю виховання свідомого громадянина своєї держави та людини гуманної, миролюбної. Тому-то пробую свої сили у громадський ліриці («Жорстокий рай», «Україні», «Триптих» тощо), тематика якої виступ проти відмови від Батьківщини, корупції та розпалювання воєн. Крім того, приділяю увагу філософському спрямуванню творів – звідси і наявність поезій-медитацій, спрямованих на переосмислення власного існування та життя оточуючих у контексті вічності, Всесвіту, де важко визначити грань між "Я" автора та ліричного героя («Божевільна», «Поет і свічка», «Сіва», «Казка», «Зерна», «Вогонь і сонях» тощо). Пошуки гармонії з природою спричинилися до написання творів у ключі пейзажної лірики, серед яких найяскравішим є «Симфонія в переспівах весни», а також «Світанкова проща», «Псалми світанню», «Диво», «Жмуток сонця шафранного». Головна тема цих творів – взаємозв’язок природи та внутрішнього світу людини. Дотримання традицій римування не перешкоджає мені урізноманітнювати поетичну форму творів. Тож, крім звичного катрена, послуговуюся сонетом, октавою, тріолетом («Цвітаєвські тріолети») та інше».

Важливими особливостями своєї творчості на даному етапі вважає психологізм та глибоке поєднання слова і ритму – музики та поезії. Як результат – поява жанрів віршованої сюїти, симфонії у віршах.

Марія пише про своє життя так:

Коли сонних садів мандоліну 
Юний Березень ніжно ладнав, 
Принесла мене зграя шпачина 
У відлуннях святошних октав. 

І хоч хуга світи заступила, 
Крізь морозяні пальці її 
Брунькувалась усе ж моя сила, 
Проростали надії мої. 

Споришевих стежок не шукаю, 
Тільки ту, що від Бога дана, 
Кропивою, гірким молочаєм
Поросла нехай густо вона… 

Хай глуха озивається злива, 
Серце гра на мажорах струні, 
Бо життя — нерозгадане диво, 
Бо мотиви шпачині в мені.

Авторка книг “Журливі журавлі” (2000), “Сонячна соната” (2001), “Камертони душі” (2003), “Казочка про рукавички” (2005), “Клепсидра” (2006), «Стрітення» (2012). Пише віршовані та прозові твори для дорослих і дітей. Співавтор літературно-мистецьких збірників “Собори наших душ” (1998–2001), “Неопалима купина” (2004), “Ятрань” (2005), “Весняний цвіт” (2003), “Віварт”, “Січеславці  про Багряного” (2006). Має публікації в альманахах, журналах та газетах “Саксагань”, “Київська русь”, «Дніпро», “Січеслав”, “Бористен”, “Свічадо”, «Гранослов’є», «Свобода», «Степова Еллада» та інших. 

У 2008 році Марія Дружко отримала міжнародну українсько-німецьку премію ім. Олеся Гончара за роман «Шейла». Потім була премія Валеріана Підмогильного (2012).

Марія Дружко переможниця багатьох молодіжних обласних і всеукраїнських літературних конкурсів, у тому числі україно-американського мистецького конкурсу ім. Марусі та Івана Гнибів (2009), премії  в галузі культури, мистецтва та літератури (2014),   переможниця патріотичного літературного конкурсу Дніпропетровщини (2016) та інших. Нагороджена грантом губернатора Дніпропетровської області за громадську діяльність і активну життєву позицію (2004–2005, 2008, 2011).  

У творчому доробку Марії Дружко публікації в багатьох журналах і альманахах і шість персональних книг, одна з яких «Казочка про рукавички», написана для дітей. У 2016 році вірші нашої землячки увійшли до антології сучасної новелістики і поезії України.

У 2017 році Марія закінчила роботу над другим романом «Полювання на тура». «Ця книга виявилася абсолютним експериментом, оскільки написана в новому для мене жанрі вуличного роману, – зізнається авторка. – Крім того, в тексті переплітаються три часові простори: від давнини до наших днів, де поруч із звичайними людьми живуть міфічні герої: мавки, повітрулі, чугайстери, перелесники і таке інше. Події роману відбуваються в чорнобильських лісах». На запитання про що ж її нова книга? Марія загадково відповіла: «Мій роман про те, як просто зруйнувати світ, в якому ми живемо, але його так само легко може врятувати звичайна людина, якій одного разу відкривається чарівництво повернення величних диких турів в рідні чорнобильські ліси».

Марія Дружко закінчила музичну школу, удово грає на роялі, сама пише музику, має справжнє творче обдарування.

 

Муза «VivArt»

 

VIVART

 

Клуб «VivArt» народився з потреби часу. Обдарованими школярами, підлітками займаються чимало. Але коли ти вибуваєш зі школи, ти випадаєш з творчого життя. У 2005 році, коли Марія закінчила університет, їй запропонували в міській бібліотеці Кам’янського очолити Школу поезії. Правда, вирішили, що школа поезії — визначення не зовсім точне, навчити писати неможливо. Але якщо у когось дар, ти допомагаєш людині випростатися. До творчого гурту прийшли і молоді письменники та художники. Вирішили, що це буде клуб за інтересами, клуб творчої молоді. Разом придумали назву «VivArt». У серпні цього року клубу виповнюється 13 років. Якщо підрахувати всіх творчих людей, які пройшли через її клуб, це буде близько 100 осіб. Керувати творчими людьми нереально, тому вона муза молодіжного культурного проекту “VivArt”, літературний редактор однойменного літературно-мистецького альманаху. 

Дружко активно підтримує популяризацію мистецтва серед молоді. Спільно з клубом «VivArt»  Марія організувала онлайн проект «АртВиклик». Ідея полягає в тому, щоб об’єднати в соцмережах творчих людей, незалежно від напрямку мистецтва, віросповідання та мови, якою розмовляють. Творчі люди передають по ланцюжку відео дзвінок в якому демонструють свій талант, називаючи ім’я того, хто повинен з’явиться в наступному відео. А головна ідея проекту полягає в слогані «Мистецтво єднає світ».

 

Побачити світло сонця, чаруючу красу землі

 

Дніпроський поет Григорій Бідняк розповідав: «Вірші Марії Дружко з’явилися з безмежжя ночі. І це тому, що поетеса з п’яти років не бачить світу: ні неба, ні зірок, ні розквітлої яблуньки. Проте внутрішнім зором бачить все, що діється навколо. З дитинства пише вірші. Своєю поезією і саме через поезію Марійка прагне вирватись з безмежжя ночі, побачити світло сонця, чаруючу красу землі».

Побажаємо молодій зірці на ім’я Марія Дружко, що світить на небосхилі вітчизняної літератури, свіжих творчих ідей, енергії і натхнення для їх здійснення.

 

Автор Тетяна Дороніна

Джерело https://www.dnipro.libr.dp.ua/Mariya_Drujko

 DSC0117арх
 
В читальному залі Кам'янської бібліотеки ім. Т.Шевченка 11 жовтня відбулося чергове засідання історико-краєзнавчого клубу "Дніпродзержинськ-Кам'янське".
 
З доповіддю "Військова археологія. Особистий досвід" виступив Віктор Ольгашко.  Колишній член обласної пошукової групи "Пошук Дніпро" розповів про те, чим займаються археологи-пошуковики. "До цієї доповіді мене підштовхнуло повідомлення Олександра Багдасарова про можливе перепоховання останків солдата, могила якого знаходиться поруч із залізничним полотном біля автовокзалу. Після цього почалися дискусії, чи потрібно проводити перепоховання вже похованих бійців, як це буде, скільки вкрадуть грошей з бюджету на цю акцію і т.п., - каже В.Ольгашко. - Ця ідея виникла не сьогодні і не вчора, а в 2011 році. Бюрократичні перешкоди тут великі. Після того як міська влада вирішила все-таки зробити перепоховання, почалося публічне обговорення. Крім цієї могили є ще поховання на території санепідемстанції і у дворі будинку № 55 на вулиці Дмитра Яворницького (колишня КІМу), де знаходяться останки батька і рідного брата Героя Радянського Союзу, Почесного громадянина нашого міста Олександра Даниловича Калини. Це тільки здається, що пішли, вирили і перепоховали. Насправді треба дотримати безліч процедур. Тому і тягнуться так довго такі процеси".
 
В розповіді як працюють пошуковики, Віктор Ольгашко навів приклади з власного досвіду розкопок в Криничанському районі, а також біля станції Воскобійня. Краєзнавці дізналися, що всі роботи проводяться тільки з офіційного дозволу влади тієї території, де ведуться розкопки. Віктор застеріг, що під час роботи в землі є загроза наштовхнутися на вибухонебезпечні предмети. Тому в пошуковій групі завжди з ними працювали фахівці з таких речей. Цікаво було дізнатися, що підрахунок знайдених останків ведеться не за кількістю черепів, а за кількістю нижніх щелеп.
 
Розповідь Віктор Ольгашко ілюстрував власними фотографіями, які він багато робив на розкопках. Це теж один з потрібних атрибутів всіх офіційних пошукових систем. Також він розповів, чим вони відрізняються від так званих "чорних" археологів.
istoriya kamenskogo
 
 
У Музеї історії міста відкрилася виставка "Історія Кам`янського в особах", присвячена відомим кам'янчанам XVIII - ХХ ст. і початку ХХI ст., які своєю діяльністю в сферах виробництва, військової справи, освіти і науки, охорони здоров'я, музейної справи, літератури і мистецтва, церковного відродження, самоврядування та держави внесли вагомий вклад в розвиток міста і прославили його в Україні і за її межами.
 
На виставці представлені дані про 26 кам'янчани, які вже ввійшли в історію. Фотографії та документи, особисті речі і предмети побуту, літературні та наукові доробки, твори мистецтва, що розкривають їх життя і діяльності. Серед них - організатор колонізації нашого краю запорізькими козаками кошовий отаман Петро Калнишевський, директор-розпорядник Дніпровського заводу І. Ясюкович, директор металургійного заводу, розстріляний як "ворог народу" І. Манаєнков, керівник реконструкції заводу в роки першої п'ятирічки, котрий став академіком І. Бардін . Представлені матеріали керівників підприємств радянського періоду, дослідників і винахідників Г. Орєшкіна, В. Святухіна, М. Аношкіна, лікарів П. Колесника і О. Кублицького. Висвітлено внесок в розвиток освіти і науки педагогів А. Мороз, Й. Штокала, В. Логінова, А. Огурцова, Л. Білоусова. Представлені твори письменників і поетів О. Коваленко, Ф. Ісаєва, В. Сіренко, ескіз О.Сокола, картини В. Овчинникова і В. Жугана.
 
Документи висвітлюють трагічні долі першого директора музею І. Гаврилова, одного з перших Героїв Радянського Союзу періоду Великої Вітчизняної війни І. Шепетова. Про церковне відродження в місті розповідають матеріали настоятеля православного Свято-Миколаївського собору О. Свидуновича. Представлені також фото та документи державних і громадських діячів, зокрема, М. Ктитарева і О. Ясенчука.
 
Джерело http://kstati.dp.ua
2 Самолет кинотеатр Людмила Завойко с дочкой Ирой
 
 
Старше покоління ще пам'ятає часи, коли в кінотеатрах стояли черги за квитками. На виробництвах, в вузах, школах організовували культпоходи в кіно. Без відвідувань кінотеатрів люди своє життя тоді просто не уявляли. Молоді парочки намагалися взяти квитки на останній ряд, щоб націлуватися там до одуріння. Іноді потрапити на останній сеанс було навіть проблематично - квитків не вистачало.
 
У дореволюційному Кам'янському було чотири кінотеатри. У повоєнні часи великою популярністю користувалися "Слава" і "Батьківщина". Вже пізніше до них додалися "Прометей", "Аврора", ім. Т.Г.Шевченка, "Комсомолець", "Мир". Треба нагадати, що в Романкове функціонував кінотеатр "Промінь". Якщо ж брати до уваги, що в кожному клубі і Палаці культури (цемзаводу, будівельників, хіміків, вчителів і т.п.) працювали кіноустановки, то можна нарахувати до двох десятків місць, де показували художні, документальні та мультиплікаційні фільми. Цікавий експеримент був впроваджений в середині 60-х років на Дніпробуді. "У селищі гідробудівніків часто можна побачити оголошення, что в кінотеатрі "Малятко" демонструються кінофільми. Цей кінотеатр працює в будинку № 6, по вулиці Квітів. Він виник з ініціативи учнів СШ № 33. Організації "Дніпробуду" виділили дітям приміщення, апаратуру. Кінотеатр обслуговують самі школярі. Директором тут учениця 8 класу, комсомолка Валя Звєрєва", - писалося в 1965 році в газеті "Дзержинець".
 
4 Вхід в колишній кінотеатр Прометей
 
Вхід в колишній кінотеатр "Прометей".
 
ЦІКАВО ПРО "СЛАВУ"
 
 
У жовтні 1957 року "Слава" став другим в області широкоформатним кінотеатром. У кінозалі було встановлено спеціальний, трохи увігнутий екран на всю ширину стіни. Першим фільмом стала кольорова стрічка "Артисти цирку". Для демонстрації широкоекранних фільмів встановили 48 динаміків (24 з них розміщувалися за екраном, інші - безпосередньо в кінозалі).
 
У фойє кінотеатру на узвишші стояв рояль, а на стіні висіла величезна картина Айвазовського. Перед вечірнім останнім сеансом в супроводі піаніста співала Валентина Яценко в оксамитовій сукні. Іноді грав оркестр (контрабас, акордеон, ударні, гітара). Взимку глядачі з взуттям в приміщення заносили сніг. Останній танув, накопичувалося багато води. Щоб легше було її видалити використовувалися тирсу.
 
3 Возле кнотеатра Слава
 
Біля кінотеатру "Слава"
 
"Дивився там "Барабани долі ", про Африку і полювання. "Невловимі месники" був наш найулюбленіший бойовик (тоді і слова-то такого не було у нас в лексиконі)", - згадує Олег Кальвасинський.
 
"Я жив недалеко. Білетерша тітка Поля часто пропускала мене без квитка. Перші ряди часто були вільні. У свій час там працювала в кіноапаратній Жанна Слинько, яка закінчила п'яту школу. Це був десь 1968-1969 рік", - розповідає Сеня Зельцер.
 
Дуже цікавий факт запам'ятав Олександр Коваль: "У 1967 році я повертався з роботи по Базарному спуску. І в цей час (десь  о 15:30 - 15:45) серед ясного неба блискавка вдарила прямо в кінобудку "Слави" і, по моєму, після цього кінотеатр деякий час не працював".
 
 
 
ЛІТНІ КІНОТЕАТРИ
 
 
Поширеними в радянських селищах і містах були літні кінотеатри - майданчики під відкритим небом, часто обнесені дощатим парканом, з рядами лавок або стільців. І безбілетниками на паркані. Працювали "літники" тільки ввечері.
 
"У дворі кінотеатру "Слава" був майданчик  літнього кінотеатру. В 1959 році я дивився під відкритим небом фільм "Тарзан", - розповідає Леонід Шипельський.
 
При зведенні Палацу культури імені М.Горького, в прилеглому саду, на розі вулиць Бесєдова і Республіканська в червні 1955 року був відкритий великий літній кінотеатр. "У день відкриття кінотеатру тут відбувся великий концерт духового оркестру та учасників художньої самодіяльності клубу соцмістечка, а потім демонструвався фільм "Велика родина", - згадувалося в "Дзержинці" 23 червня 1956 року.
 
У травні 1966 року на Черемушках прийняла перших глядачівлітній кіномайданчик ( "блакитна зала" на 350 місць) - філія кінотеатру імені Т.Г.Шевченка. Їй дали назву "Весна". Щодня, крім п'ятниці, тут демонструвалися фільми. Анатолій Сухий розповідає, що майданчик знаходився на вулиці Ніколенко навпроти "чорного гастроному" (район нинішнього АТБ). "По суботах і неділях там безкоштовно "крутили" на тобі боже, що нам негоже, - згадує він. Якісь документальні фільми. На свята - художня самодіяльність. Біля "Весни" стояла бочка з пивом. Бувало й з сухим вином. З другої половини дня збиралися місцеві алкаші. Наряди міліції постійно когось "в'язали". Поруч приватні будинки страждали від бажаючих задовольнити "потреби" (туалету, як завжди не було). У народі це місце називали "гадючник".
 
 
МУЛЬТИКИ В ЛІТАКУ
 
Самолет кинотеатр на первом микрорайоне
 
Людмила Завойко з донькою Ірою біля літака ТУ-104, де малюкам показували мультфільми
 
 
Дніпродзержинським дітлахам кінця 80-х, звичайно ж, особливо запам'ятався кінотеатр в пасажирському літаку, який "приземлився" в лівобережному парку відпочинку. По всій країні списані авіалайнери пристосовували для дитячих кінотеатрів і кафе-морозиво. Завдяки протекції першого секретаря міськкому КПУ А.Ф.Гордієнка (1975-1983) такий кінотеатр з'явився і в Дніпродзержинську. "Олексій Федорович вирішив, що хоч Дніпродзержинськ не губернське місто, але й не друге. Буде і у нього літак, - розповідає Л.Глок. - У той час в Дніпропетровську розташовувався штаб 6-ї гвардійської танкової армії. Ну, і у нас був свій маршал авіації - Герой Радянського Союзу Судець, який до того ж був командармом 51-ї повітряної армії, що звільняла Дніпропетровщину. Шляхом переговорів місту виділили ТУ-104. По річці  його зі знятими крилами транспортували на понтоні 428-го окремого понтонно-мостового батальйону, який дислокувався в Дніпродзержинську. Успішно пройшли шлюз і понтон причалив в розташуванні клубу яхтсменів. Але справа була ввечері і розвантаження відклали на ранок. А вранці виявили, що понтон з літаком плаває далеко від берега. Довелося терміново організовувати "рятувальні роботи". Далі літак завантажили на тягачі спецавтоколони , яка доставляла великогабаритні вантажі. Ось вони-то і доставили його до місця призначення. Поки в місті був всесильний і владний Гордієнко, в літаку демонструвалися мультики. Але як тільки Олексія Федоровича перевели в Миколаївський обком, пожежні інспектори терміново заборонили кінотеатр в літаку, посилаючись на правила пожежної безпеки ". І "за збігом обставин" він ... благополучно згорів. Сталося це 3 червня 1990 року.
 
1 До войны Петр Педиско
 
П.Л.Педиско, директор "Слави". Фото з архіву Тамари Григорівни Термінак (Ковальчук).
 
ЧИ ЗНАЄТЕ ВИ, ЩО...
 
* Директором кінотеатрів "Слава" та "Батьківщина" з 1943 по 1950 рік був Петро Леонтійович Педиско (на фото).
* Кийченко Надія Овсіївна (1926-2011) 19 років очолювала кінотеатр "Аврора".
* Прибудований в липні 1958 роки до Палацу металургів кінотеатр вміщував 517 глядачів.
* В лютому 1962 року  кінотеатр Палацу культури металургів був переобладнаний і отримав назву "Прометей".
* Першим фільмом, продемострованим в кінотеатрі "Прометей" стала польська кінострічка "Хрестоносці".
* Кінотеатр ім. Т.Г.Швченка був побудований на місці автостанції.