На Всесоюзних сільських іграх з велоспорту, які проводилися в 1983 році в місті Новомосковськ (Дніпропетровська область), вихованець тренера Анатолія Дмитровича Ніколайчика із Дніпродзержинська (нині Кам`янське) показав феноменальний результат. "Я тоді виграв роздільний старт гонки на 50 км, встановивши при цьому рекорд швидкості - 46 кілометрів на годину", - пояснив майстер спорту міжнародного класу, член збірної СРСР Ігор Штельмах. Наш земляк змагався на своєму "сталевому коні", виробництва ХВЗ. Фото з архіву І.Штельмаха.
Велосипеди ХВЗ (Харківського велосипедного заводу) користувалися величезною популярністю по всій території Радянського Союзу. Багато моделі стали легендарними, славилися якостями і легкістю ремонту. Хлопчаки всієї країни вчилися їздити і освоювали інженерні навички з велосипедами "Україна".
13 листопада 1923 року Харківським губвиконкомом та міськрадою було прийнято постанову № У89 "З метою більш раціонального використання заводів Лейтнера і Блейхерта, об'єднати ці два заводи і їх обладнання в одне підприємство. Роботу по переобладнанню закінчити протягом двох з половиною місяців". Цей документ є метрикою про народження в Україні першого державного велосипедного заводу. У 1926 році на виробництво була поставлена перша модель велосипеда "Україна". У 1949 році постало питання про розробку вітчизняного спортивного велосипеда. Над новою конструкцією машини працював конструкторський відділ заводу на чолі з К.С.Гладким, а пізніше з В.М.Майбородою.
У 1949 році була розроблена модель спортивного велосипеда з однією швидкістю, згодом модернізованого до двох швидкостей. Велосипеди Харківського велосипедного заводу в 1950 році брали участь у міжнародних змаганнях, не поступаючись в технічних та якісних характеристиках зарубіжним аналогам. В середині сімдесятих років на заводі випускався широкий ряд продукції, що включав спортивні, дитячі, туристичні та інші моделі. Загальний випуск досягав 800 тисяч велосипедів у рік. ХВЗ був єдиним профільним підприємством в країні, де вівся випуск легкодорожных і спортивних машин високого класу і якості. В 1979 році, до моменту проведення Олімпійських ігор у Москві, на Харківському велосипедному заводі розробили унікальні для тих років моделі спортивних велосипедів – "Москва-80" і "Чемпіон шосе". Рами спортбайків були виконані з вуглеводневого волокна і мали новаторське конструкторське рішення. На жаль, моделі не були остаточно готові до Олімпіади, і проект не отримав розвитку.
Найпопулярніші спортивні моделі ХВЗ:
"Турист Старт-шосе" - призначався для професіоналів, але його легко освоювали і любителі. Особливістю моделі була мала вага рами з легованої сталі, всього 2,2 кілограма. Байк оснащений двома передачами на задньому колесі і п'ятьма на передньому. Комфорт і безпеку забезпечували кліщові гальма, каркасне сідло і посилені педалі.
"Спорт" - відрізнявся загальною масою в 14,5 кілограм, передньою сталевою вилкою, системою з восьми передач і виносним кермом. Модель випускалася у 70-ті роки і була дуже популярна у спортсменів-любителів.
"Рекорд" - трекова модель вагою 8,5 кг для професійних гонщиків.
"Супутник" - модель велосипеда, улюблена активними туристами. Призначалася для тривалих велопрогулянок як в межах міста, так і на грунтових дорогах. Характеризується підвищеною комфортністю і ударостійкість.