Продовжуючи спільний проект бібліотеки і благодійного фонду "Златоуст" "Психологія для всіх", організатори провели семінар - практикум для батьків "Дитяча агресія і грубість". Семінар пройшов в юнацькому відділі центральної бібліотеки ім. Т.Г. Шевченка.
Директор фонду «Златоуст» Світлана Волошина представила учасникам семінару практикуючого психолога Інну Нікітіну.
Інна, психолог з великим досвідом роботи, розповіла, що агресія - це поведінка, яка завдає збиток. Агресія за формою поділяється на фізичну (побиття, поранення) і вербальну (словесну: образа, наклеп, відмова від спілкування). Агресія завжди супроводжується негативними емоціями і наміром заподіяти зло. Згідно з деякими теоріями, агресія є невід'ємною частиною людської природи. Агресивна поведінка найчастіше несвідома. Його мотиви можуть не усвідомлювати дитиною. Характер агресивної поведінки багато в чому визначається віковими особливостями. Перехід від віку до віку супроводжується природними піками агресивності (вікові кризи). Вікові кризи пов'язані з появою нових потреб, які не задовольняються з різних причин. Якщо дорослі переживають вікові кризи кожні 7-10 років, то у дитини це спостерігається значно частіше.
В цілому, дитяча агресія є зворотною стороною беззахисності. Незахищеність породжує страх. Намагаючись впоратися зі своїми страхами, дитина вдається до захисно-агресивної поведінки.
У дітей дошкільного віку агресія зазвичай проявляється у вигляді псування іграшок, кидання предметів, грубого поводження з тваринами, плачу, крику, непоступливості і впертості.
У молодших школярів найчастіше агресія проявляється у словесній формі (глузування, лайки) по відношенню до слабших, наприклад, до однокласників. Не рідкісні і бійки. Негативна реакція вчителя може тільки посилити таку поведінку, але все ж його авторитет спонукає дитину стримувати себе.
Агресивна поведінка підлітків часто означає "бути дорослим і сильним". Залежність підлітків від думки однолітків - їх особливість. У цьому віці спостерігається найбільший відсоток дітей з поведінкою, що відхиляється від норми. Найбільш високий рівень агресивності у підлітків, які в класі є лідерами або знедоленими. Таким чином, вікова динаміка агресії відповідає віковим кризам в 3-4 роки, 6-7 років і 14-15 років.
Як вести себе з агресивним дитиною:
Правило 1. Ігноруйте незначну агресію.
Правило 2. Акцентуйте увагу на вчинках (поведінці), а не на особистості дитини.
Правило 3. Контролюйте власні негативні емоції.
Правило 4. Зберігайте позитивну репутацію дитини.
Правило 5. Демонструйте неагресивну поведінку.
Семінар пройшов дуже плідно. .
Тетяна Дороніна, заступник директора по рекламі і маркетингу Кам'янської ЦБС.